مردم آنقدر به من نَه گفتهاند که شمارش آنها از توانم خارج است. نه، این ایده جواب نمیدهد. نه، من نمیخواهم محصول شما را بخرم. نه، نمیخواهم در شرکت شما سرمایهگذاری کنم.
پاسخ رد دادن، بخشی از زندگی است، به ویژه در زندگی یک کارآفرین. ولی این حرفها شنیدن “نه” را آسانتر نمیکند. حتی پس از ساختن یک کسب و کار چند میلیارد دلاری، هنوز هم پاسخ رد میشنوم. هیچکس نمیخواهد پاسخ “نه” بشنود_به ویژه من_ ولی “نه” احتمالا مهمترین واژهای است که یک کارآفرین میتواند بشنود (و بگوید).
. “نه”، اشتیاق کارآفرینی شما را شعلهور میسازد
من تنها به این دلیل کارآفرین شدم که طی یک تابستان و در کالج، یک نفر به خودش اجازه داد که به من بگوید توانایی فروش خانه به خانهی “بازدارندهی حشرات” را ندارم. بعد از اینکه چندین بار پیاپی به صاحب آن کار زنگ زدم تا من را استخدام کند، او به من گفت که من اصلا برای فروشندگی ساخته نشدهام. من تصمیم گرفتم تا تیم خود را ببندم و طی چند ماه، ۸۰هزار دلار برای رقیبش فروختم. از شما چه پنهان، بعدها وقتی آن شخص ورشکسته شد و برای خرید مبلمانش رفتم، دلم کمی خنک شد.
پاسخ رد شنیدن، در همان لحظه آزاردهنده است. یک نفر شما را ورانداز میکند و میگوید شما در حد انجام این کار نیستید. به اندوه ناشی از آن پروبال ندهید. روزنهای به سوی این سرخوردگی بگشایید و بگذارید آتش شما را شعلهور سازد. به آنها نشان دهید که یکی از بزرگترین اشتباههای زندگیشان را مرتکب شدهاند.
۲. “نه” تمرکز شما را بیشتر میکند
به عنوان مدیرعامل، نقش من هم “نه” گفتنهای خودش را میطلبد. سه سال پس از اینکه کسبوکارم را راه انداختم، پیشنهادی یک میلیون دلاری برای فروش شرکت داشتم. من آن پیشنهاد را رد کردم – با توجه به اینکه در آن زمان، هزینهی تحصیلم در کالج را میپرداختم، این کار من حرکت جسورانهای بود. آن موقع، زمان مناسبی نبود و و من رویاهای بزرگتری برای آن کسبوکار داشتم. تقریبا دو دهه بعد، زمانی که برای خرید شرکتم یک پیشنهاد ۲ میلیارد دلاری شد، پاسخ من مثبت بود.
یکی از مهمترین مهارتهایی که یک کارآفرین میتواند در خود بپروراند این است که یاد بگیرد چه زمانی “نه” بگوید، چه در برابر یک خریدار و چه حتی در برابر یک ایدهی خوب. زمانی تیم کوک از شرکت اپل گفت، “ما هر روز به ایدههای خوب نه میگوییم. ما به ایدههای بزرگ نه میگوییم تا شمار چیزهایی را که بر آنها تمرکز میکنیم بسیار اندک نگه داریم و از این راه بتوانیم انرژی بسیاری را صرف چیزهایی کنیم که انتخاب میکنیم.” یکی از بزرگترین مسائلی که میتواند کسبوکاری را نابود سازد این است که بدون هیچ عمقی گسترش یابد. نه گفتن به تیم شما کمک میکند تا اولویتبندی کنید و نهایت تمرکز خود را داشته باشید تا بهترین را بسازید.
۳. نه شنیدن، همیشه ادامه خواهد داشت
برخی شاید فکر کنند که به دلیل موفقیت ویونت و یک میلیون مشتری خانه هوشمند ما، دیگر کار من با “نه” تمام شده است. ولی آنها در اشتباه هستند. در سال ۲۰۱۱ ما خودمان را آماده میکردیم تا شرکت خورشیدی مسکونی خودمان به نام ویونت سولار را راهاندازی کنیم. نه تنها باهوشترین سرمایهگذاران خطرپذیر، بلکه حامیان معمول ما هم از سرمایهگذاری در این فرصت پیش آمده خودداری کردند. هرچند شریکان خودمان بیدرنگ اذعان داشتند که ما میتوانستیم یک شرکت بسیار موفق را بسازیم – و پولی بسیار بیشتر از آنچه سرمایهگذاری کردند را به جیب بزنند- در آنجا آنها هم فکر نمیکردند که در بازار بعدی نیز چنین تواناییای را داریم.
به هر ترتیبی که بود ما با یافتن حامیانی از شرکتهایی که خواستار برگشت قطعی در سرمایهگذاریشان بودند، این کار را انجام دادیم. سه سال بعد عرضه اولیه سهام سولار ویونت به ارزش ۶/۱ میلیارد دلار انجام گرفت. زمانی که زنگ گشایش بازار سهام نیویورک را به صدا درآوردیم، من یک پیراهن به تن داشتم که روی آن چهرهی همه اشخاصی که گفته بودند ما نمیتوانیم، نقش بسته بود.
در حالیکه من از آن سرمایه گذاریها بسیار خرسند بودم، برای تصمیم آنها که سرمایهگذاری نکردند، افسوس خوردم. حقیقت این است که شما همواره به چالش کشیده میشوید و در برابر پاسخ منفی افراد قرار میگیرید، هر چقدر هم که پیشینهی درخشانی داشته باشید. این همان زمانی است که باید از همه کمک بگیرید و به آن افراد نشان دهید که در اشتباه بودند.
دلیل اینکه ما به عنوان کارآفرینان اینقدر نه میشنویم این است که مردم به توانایی ما در تحقق بخشیدن به رویاهایمان باور ندارند. شما نمیتوانید کنترلی بر پاسخ افراد به ایدههایتان داشته باشید ولی میتوانید بر چگونگی برخورد با آن پاسخ منفی کنترل داشته باشید. زمانی که به شما پاسخ منفی داده میشود (و خواهد شد)، به یاد داشته باشید که “نه” آخر خط نیست. این “نه” فقط هیزمی بیشتر است برای شعلهور کردن آتش.
http://www.bsolution.ir/