چرا کارآفرینان باید از واژه‌ی “نَه” استقبال کنند

چرا کارآفرینان باید از واژه‌ی “نَه” استقبال کنند


تاریخ خبر : ۱۴-۰۸-۹۴    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)

مردم آنقدر به من نَه گفته‌اند که شمارش آنها از توانم خارج است. نه، این ایده جواب نمی‌­دهد. نه، من نمی‌­خواهم محصول شما را بخرم. نه، نمی­‌خواهم در شرکت شما سرمایه‌گذاری کنم.

پاسخ رد دادن، بخشی از زندگی است، به ویژه در زندگی یک کارآفرین. ولی این حرف‌ها شنیدن “نه” را آسان­‌تر نمی­‌کند. حتی پس از ساختن یک کسب­ و­ کار چند میلیارد دلاری، هنوز هم پاسخ رد می‌­شنوم. هیچکس نمی‌­خواهد پاسخ “نه” بشنود_به ویژه من_ ولی “نه” احتمالا مهم‌ترین واژه­‌ای است که یک کارآفرین می­‌تواند بشنود (و بگوید).


. “نه”، اشتیاق کارآفرینی شما را شعله‌­ور می‌­سازد

من تنها به این دلیل کارآفرین شدم که طی یک تابستان و در کالج، یک نفر به خودش اجازه داد که به من بگوید توانایی فروش خانه به خانه­‌ی “بازدارنده‌­ی حشرات” را ندارم. بعد از اینکه چندین بار پیاپی به صاحب آن کار زنگ زدم تا من را استخدام کند، او به من گفت که من اصلا برای فروشندگی ساخته نشده­‌ام. من تصمیم گرفتم تا تیم خود را ببندم و طی چند ماه، ۸۰هزار دلار برای رقیبش فروختم. از شما چه پنهان، بعدها وقتی آن شخص ورشکسته شد و برای خرید مبلمان­ش رفتم، دلم کمی خنک شد.

پاسخ رد شنیدن، در همان لحظه آزاردهنده است. یک نفر شما را ورانداز می­‌کند و می‌گوید شما در حد انجام این کار نیستید. به اندوه ناشی از آن پروبال ندهید. روزنه‌­ای به سوی این سرخوردگی بگشایید و بگذارید آتش شما را شعله­‌ور سازد. به آنها نشان دهید که یکی از بزرگترین اشتباه‌­های زندگی­شان را مرتکب شده­‌اند.

۲. “نه” تمرکز شما را بیشتر می‌­کند

به عنوان مدیرعامل، نقش من هم “نه” گفتن­‌های خودش را می‌­طلبد. سه سال پس از اینکه کسب­‌و­کارم را راه انداختم، پیشنهادی یک میلیون دلاری برای فروش شرکت داشتم. من آن پیشنهاد را رد کردم – با توجه به اینکه در آن زمان، هزینه‌­ی تحصیلم در کالج را می‌­پرداختم، این کار من حرکت جسورانه‌­ای بود. آن موقع، زمان مناسبی نبود و و من رویاهای بزرگتری برای آن کسب‌­و­کار داشتم. تقریبا دو دهه بعد، زمانی که برای خرید شرکتم یک پیشنهاد ۲ میلیارد دلاری شد، پاسخ من مثبت بود.

یکی از مهم‌­ترین مهارت‌­هایی که یک کارآفرین می‌­تواند در خود بپروراند این است که یاد بگیرد چه زمانی “نه” بگوید، چه در برابر یک خریدار و چه حتی در برابر یک ایده‌­ی خوب. زمانی تیم کوک از شرکت اپل گفت، “ما هر روز به ایده­‌های خوب نه می­‌گوییم. ما به ایده­‌های بزرگ نه می­‌گوییم تا شمار چیزهایی را که بر آنها تمرکز می­‌کنیم بسیار اندک نگه داریم و از این راه بتوانیم انرژی بسیاری را صرف چیزهایی کنیم که انتخاب می‌­کنیم.” یکی از بزرگترین مسائلی که می‌­تواند کسب‌­و­کاری را نابود سازد این است که بدون هیچ عمقی گسترش یابد. نه گفتن به تیم شما کمک می­‌کند تا اولویت­‌بندی کنید و نهایت تمرکز خود را داشته باشید تا بهترین را بسازید.

۳. نه شنیدن، همیشه ادامه خواهد داشت

برخی شاید فکر کنند که به دلیل موفقیت ویونت و یک میلیون مشتری خانه هوشمند ما، دیگر کار من با “نه” تمام شده است. ولی آنها در اشتباه هستند. در سال ۲۰۱۱ ما خودمان را آماده می‌­کردیم تا شرکت خورشیدی مسکونی خودمان به نام ویونت سولار را راه­‌اندازی کنیم. نه تنها باهوش­‌ترین سرمایه‌گذاران خطرپذیر، بلکه حامیان معمول ما هم از سرمایه‌گذاری در این فرصت پیش ­آمده خودداری کردند. هرچند شریکان خودمان بی‌­درنگ اذعان داشتند که ما می‌­توانستیم یک شرکت بسیار موفق را بسازیم – و پولی بسیار بیشتر از آنچه سرمایه­‌گذاری کردند را به جیب بزنند- در آنجا آنها هم فکر نمی‌­کردند که در بازار بعدی نیز چنین توانایی­‌ای را داریم.

به هر ترتیبی که بود ما با یافتن حامیانی از شرکت‌هایی که خواستار برگشت قطعی در سرمایه­‌گذاری­شان بودند، این کار را انجام دادیم. سه سال بعد عرضه اولیه سهام سولار ویونت به ارزش ۶/۱ میلیارد دلار انجام گرفت. زمانی که زنگ گشایش بازار سهام نیویورک را به صدا درآوردیم، من یک پیراهن به تن داشتم که روی آن چهره‌­ی همه اشخاصی که گفته بودند ما نمی‌­توانیم، نقش بسته بود.

در حالیکه من از آن سرمایه گذار‌‌‌ی‌­ها بسیار خرسند بودم، برای تصمیم آنها که سرمایه­‌گذاری نکردند، افسوس خوردم. حقیقت این است که شما همواره به چالش کشیده می‌شوید و در برابر پاسخ منفی افراد قرار می­‌گیرید، هر چقدر هم که پیشینه­‌ی درخشانی داشته باشید. این همان زمانی است که باید از همه کمک بگیرید و به آن افراد نشان دهید که در اشتباه بودند.

دلیل اینکه ما به عنوان کارآفرینان اینقدر نه می‌­شنویم این است که مردم به توانایی ما در تحقق بخشیدن به رویاهایمان باور ندارند. شما نمی­توانید کنترلی بر پاسخ افراد به ایده‌هایتان داشته باشید ولی می‌­توانید بر چگونگی برخورد با آن پاسخ منفی کنترل داشته باشید. زمانی که به شما پاسخ منفی داده می‌شود (و خواهد شد)، به یاد داشته باشید که “نه” آخر خط نیست. این “نه” فقط هیزمی بیشتر است برای شعله­‌ور کردن آتش.

http://www.bsolution.ir/



پرتال کارآفرینی موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری