طرح كسب و كار شالوده يا بلكه تخته پرشى به سوى تأسيس و رشد كسب و كار يك فرد است. طرح كسب وكار براى تحقق اهداف ضرورى است و بايد جهت سرمايه گذارى كاملاً آماده باشد. طرح كسب و كار آماده سرمايه گذارى يك سند است كه با سهيم كردن همه آنچه كه مربوط به سرمايه گذار است فراهم شود. در طرح كسب وكار بايد بتوانيد به پروژه خود از ديد يك سرمايه گذار بنگريد و همه سؤالات مربوط به يك سرمايه گذار را پاسخگو باشيد.
سرمايه گذاران از هر دو نوع، سرمايه دار، يا سهام دار با سرمايه گذارى دست رنج خود روى كار شما به اين اميد ريسك مىكنند كه در طولانى مدت برابر سرمايه اصلى به ارزش آن افزوده شود.
يك طرح كسب و كار آماده سرمايه گذارى يكجا همه مراحل سرمايه گذارى را ليست مى كند. شخص اين ملزومات را با ارائه نمايى جامع از طرح و با جزئيات اهداف و واقعيات كسب و كار خود فهرست مى كند.
چند بخش مهم كه جنبه هاى مختلف سرمايه گذارى را در بر مى گيرد در زير آمده است:
مديريت:
سرمايه گذاران فقط بر روى طرحها و ايده هاى خود سرمايه گذارى مى كنند بلكه در مديريت آن هم سهيم هستند. به بهترين نحوى كه مىتوانيد دانش، شور و شوق و احساس تعهد خود را به كسب و كارتان نشان دهيد. قابليت گروه شما همراه با سطح تجربه شان، شور و شوق و احساس تعهد نسبت به اهداف كسب و كار و همچنين تعهدات آنان از جمله عواملى هستند كه سرمايه گذاران قبل از تصميم گيرى مورد بررسى قرار مىدهند.
مشترى:
به سرمايه گذاران نشان دهيد كه نيازها و خواسته هاى مشتريان را درك مىكنيد و همين طور خط مشى بازاريابى خود را به طور واضح در طرح كسب و كارتان بيان مىكنيد.
توصيف كالا/ خدمت:
توضيح كاملى از كالا يا خدمت پيشنهادى را با جزئيات مطرح كنيد. توصيف كوتاهى از صنعت كلى كالا يا خدمت، همراه با جزئيات مشترى آن كالا ضرورى است. سرمايه گذاران بايد بدانند كه براى چه نوع مشترى در دسترس تسهيلات لازم را فراهم كنند.
طرح خط مشى بازاريابى:
يكى از مهمترين بخش هاى كسب و كار، طرح خط مشى بازاريابى شماست. اين بخش مزيت رقابتى بودن مداوم شما را براى سرمايه گذارانتان مطرح مىكند. با اين روش به آنها اطمينان مى دهيد كه چرا شما موفق خواهيد بود در حالى كه ديگران شكست خورده اند.
اين بخش قسمتى است كه شما تعريفى قطعى از مشتريان خود، اندازه بازار، مشخصه ها، چشم انداز رشد، روش ها و پتانسيل فروش در هر مقوله از كالا/ خدمت را در آن مى گنجانيد. اينجا جايى است كه خط مشى هاى قيمت و اينكه چگونه مى توانند مستقيماً روى پتانسيل رشد هر يك از كالاها يا خدمت تأثير بگذارد شرح داده مى شود. همچنين مهم است كه طرح شامل سهم بازار و تأثيرات توسعه در روند كار باشد.
سدهاى ورودى:
همراه با دادن جزئيات اينكه كالا / خدمت شما چيست و مشتريان چيست و مشتريان شما چه كسانى هستند شما همچنين بايد به سرمايه گذارانتان اطلاع دهيد كه چگونه متنع از ربودن مشتريان خود توسط رقبا خواهيد شد. اين سدهاى ورودى ضرورتاً استراتژى كسب و كار شما براى ناكام گذاشتن رقيبانتان و رشد در بازار را توضيح مىدهد. سرمايه گذاران بايد قبل از سرمايه گذارى روى كار شما از درستى استراتژى تان مطمئن شوند.