پرتال کارآفرینی موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری

مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری - غیر دولتی غیر انتفاعی

  • صفحه اصلی
  • سایت اصلی مؤسسه
  • درباره ما
  • تماس با ما
منوی اصلی
صفحه اصلی صفحه اصلی
مقالات مقالات
اخبار اخبار
گالری تصاویر گالری تصاویر
درباره ما درباره ما
ارتباط با ما ارتباط با ما

موضوعات
برگزاری دوره آموزشTEAM WORK برگزاری دوره آموزشTEAM WORK
خلاقیت و ایده پردازی چیست؟ خلاقیت و ایده پردازی چیست؟
ضرورت توجه به كارآفريني در كشور ضرورت توجه به كارآفريني در كشور
سابقه كارآفريني در ايران سابقه كارآفريني در ايران

ثبت ایده



لينكهاي مفيد

خانه كارآفريني

معاونت علمی و فن آوری رئیس جمهور

معاونت دانش پژوهان جوان

جشنواره ملی شیخ بهائی

مرکز اسناد استان قدس رضوی

کتابخانه مجازی ایران

بنیاد ملی نخبگان

المپیاد علمی ایران

دفتر توسعه کارآفرینی وزارت علوم تحقیقات و فناوری

زنان کارآفرین

انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران-شاخه خراسان

دانشکده کارآفرینی



هسته کارآفرینی
هسته-های-کارآفرین هسته های کارآفرین
- ادامه...

پیام سایت

به پرتال کارآفرینی موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری خوش آمدید


مطلب روز

ثبت نام در رویداد استارت آپ ویکند به مناسبت روز مهندس جهت دانشجویان موسسه آموزش عالی اقبال 150000ریال....محل ثبت نام دفتر مشاوره


جدیدترین مقالات
خانواده و کارآفرینی خانواده و کارآفرینی
ویژگیهای مدیران و کارآفرینان موفق ویژگیهای مدیران و کارآفرینان موفق
10نکته برای  کارآفرینان تازه کار 10نکته برای کارآفرینان تازه کار
نقش ICTدر کارآفرینی نقش ICTدر کارآفرینی
کارآفرینی در هفت گام کارآفرینی در هفت گام
کارآفرینی و روانشناسی کارآفرینی و روانشناسی
- ادامه...

محبوب ترین کلمات
، 30 لغت جادویی قدرتمند بازاریابی و فروش ، eqbal startup weeken ، team work ، احادیث کار و تلاش ، استارت آپ ویکند ، استارت آپ،کارآفرینی،اقبال لاهوری ، اصول کسب و کار ، اقبال لاهوری،استارت آپ، اساتید ، امام رضا ، اکوسیستم کارآفرینی ، ایده ، ایده های بزرگ ، ایده پردازی ، بهینه سازی سازه ، تاریخ ایرانی 16 آذر ، تجارت الکترونیک ، ثبت ایده های نو ، ثبت نام در کانون کارآفرینی ، ثروتمند ، جذب مشتری ، جشنواره ایده پردازی اقبال ، جشنواره دانش آموزی اقبال ، جملات طلایی رهبر ، جوان ، خالق برند زر ماکارون ، خانواده و کارآفرینی ، خلاقیت ، رسول خدا ، روان شناسی مذاکره در بازاریابی ، زنان و کارآفرینی ، مالکیت فکری ، مدیریت دانش ، مهندسی ارزش ، موفق ، نامه رهبر انقلاب به عموم جوانان در کشورهای غربی ، نقش ictدر کارآفرینی ، نماد اعتماد الکترونیکی ، پادکست ، پرفسور علی اکبر اکبرزاده ، پرورش خلاقیت و ایده پردازی ، پروفسور لطفی‌زاده ، چالش های تجارت الکترونیک ، کار افرینی و روانشناسی ، کارآفرینان موفق ، کارآفرینی در ایران ، کارافرینان تازه کار ، کودک خلاق

جستجو
 
 کد امنیتی


وضعیت آنلاین ها
کاربران آنلاین در مجموع 2 کاربر آنلاین است
مجموع بازدید ها مجموع بازدید ها : 481687
بیشترین آنلاین بیشترین آنلاین : 150

رسانه ها

RSS Twitter Fcebook Google + مرورگر پیشنهادی - فایرفاکس


  • مقام معظم رهبری
  • اقبال استارت آپ ویکند 95
  • اقبال استارت آپ ویکند 95
  • حضور دکتر نصیری در کار گروه کانون کارآفرینی



مدیریت دانش چیست؟ تعریف و مفاهیم آن


تاریخ ثبت : ۰۴-۰۷-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۲۴۸۷

مدیریت دانش واژه ای علمی است که ارائه یک تعریف استاندارد از آن مشکل است. به منظور درك بهتر مفهوم مديريت دانش بايد ابتدا به بررسي مفاهيم داده (Data) ، اطلاعات (Information)، دانش (Knowledge)، خرد (Wisdom) و تفاوت و ارتباط ميان آنها می پردازيم.

 

 


اصطلاحات اطلاعات و داده ، اغلب به جاي كلمه دانش به كار برده مي شوند. اما در واقع آنها مفاهيم متفاوتي دارند و درك تفاوت آنها براي انجام يك كار دانش محور بسيار مهم و حياتي است.

knowledge1 • داده
به معناي واقعيتی از موقعيت است. داده ها به صورت خام هستند كه بدون ارائه توضيحات فاقد هر گونه برداشتي مي باشند. داده ها منعكس كننده تعاملات و مبادلات كامل و واحد و منسجمي هستند كه تحت عنوان جزء ناچيز از آنها ياد مي شود. اين اجزاء در پايگاههاي داده ها ذخيره و مديريت مي شوند.
• اطلاعات
افزودن تحليل و تفسير به داده ها و مشخص نمودن ارتباطات آنها به يكديگر باعث بوجود آمدن اطلاعات مي گردد. به عبارتي اطلاعات شامل داده هاي خلاصه شده اي است كه گروه بندي، ذخيره، پالايش، سازماندهي و تحليل شده اند تا بيانگر موقعيت خاصي باشند. تجزيه و تحليل اطلاعات منجر به اتخاذ تصميم مي گردد.
• دانش
عبارت است از :

* قدرتي براي عمل و تصميم گيري (Kanter,1993)
* اطلاعاتي كه مورد اعتبار بوده و گمان مي رود كه درست است (Vance,1997)
* افزودن درك و حافظه به اطلاعات و خلاصه سازي هر چه بيشتر اطلاعات اوليه (بقايي نيا،1386)

در واقع دانش به منزله بينش حاصل از اطلاعات و داده ها مي باشد. دانش كمك مي كند تا اطلاعات مفيد جمع آوري و اطلاعات ناخواسته حذف گردند.

• خرد
كاربرد دانش يا به عبارتي ديگر بكارگيري دانش به منظور رسيدن به اهداف سازماني را خرد گويند. با توجه به تعاريف و مفاهيم فوق مي توان شكل ذيل را ترسيم كرد. داده ها در پايين ترين سطح و خرد در رأس شكل قرار دارد. با وجود اختلاف نظرهای در جزئیات شکل به صورت کلی وفاق عمومي درباره حركت و تركيب كل شكل وجود دارد.

Knowledge-Management-Chart-552x310

• مدیریت دانش
با توجه به مفاهيم فوق مديريت دانش را به اين صورت مي توان تعريف كرد:
مديريت دانش ارتقاء يك رويكرد جامع براي شناسايي، تسخير، بازيافتن، تسهيم و ارزشیابي يك سرمایه اطلاعاتي سازمان است. اين سرمايه اطلاعاتي ممكن است، داده ها، اسناد، خط مشي و رويه ها باشد. (Gartner Group,1999)

* مديريت دانش فرآيندي است که طي آن سازمان به توليد ثروت از دانش و يا سرمايه فکري خودمي‏پردازد (Nonaka&Takuchi,1995)
* مديريت دانش يعني استفاده خلاق، مؤثر و كارآمد از كليه دانش ها و اطلاعات در دسترس سازمان به نفع مشتري و در نتيجه به سود سازمان ( McDonald,  2002)
* مديريت دانش استفاده از تجربه و دانش فردي و جمعي از طريق فرآيند توليد دانش، تسهیم دانش و بكارگيري آن به كمك فناوري به منظور دستيابي به اهداف سازمان (بقايی نيا، 1386)
* مدیریت دانش بكارگيري سرمايه فكري براي تفوق سازمان در رقايت با سازمان هاي همتا، همچنین پاسخ هاي نوآورانه ای براي چالش هاي جديد و اهرمي براي عمل و يك ميانجي است (علاقه بند،1382)

 
 
 
 

تعاریفی که سایر نظریه پردازان از مدیریت دانش ارائه می نمایند ما را در شناخت هر چه بیشتر آن یاری می رساند:
کارلس آرمسترانگ: مدیریت دانش فعالیتی سازمانی است که هدف از آن بوجود آوردن محیطی اجتماعی و فنی است که بتوان در آن محیط دانش تولید کرده و آن را با دیگران تقسیم نمود.

لاری پروساک: مدیریت دانش تلاشی برای آشکار نمودن دارایی پنهان در ذهن اعضا و تبدیل این دارایی پنهان به یک دارایی سازمانی تا همه کارکنان سازمان به این دارایی دسترسی داشته باشند.

هربرت سنت آنگو: مدیریت دانش یعنی ایجاد نوعی ارزش از دارایی های پنهان سازمان; ما زمانی به این هدف دست می یابیم که برای افراد ارزش قائل شویم و توانائی های آنها را برای تولید و جمع آوری و مبادله دانش افزایش دهیم.

توماس دوپورت: مدیریت دانش عملیات کشف، سازماندهی، خلاصه کردن و ارائه اطلاعات است به شکلی که معلومات کارکنان را بهبود بخشد.
طور کلی، می توان مدیریت دانش را فرآیند ایجاد، تایید، ارائه، توزیع و کاربرد دانش تعریف نمود. ایجاد دانش به توانایی سازمانها در ارائه ایده ها و راه حل های نوین و مفید اشاره دارد.



کلمات کلیدی : مدیریت دانش

   پرینت مطلب





ثبت نظر







 

موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری [eqbal.ac.ir]