اگر قصد داريد تازه وارد عرصه تجارت شويد يا اگر در پي رونق تجارت الكترونيك و يا وب سايتتان هستيد، بايد كارتان جديد و مطابق با تحولات روز باشد.
بايد پذيرفت كه ايجاد كسب و كار جديد يا رونق بخشيدن به آن كار دشوار و عذابآوري است. به عبارتي كارآفرين همواره از خود ميپرسد كه بايد از كجا و چگونه شروع كند و آيا امكانات و مقتضيات كار را داراست يا خير.
همه ما درباره مراحل سنتي كارآفريني يعني برنامهريزي، عمل و رشد يا درباره جديدترين شعارهاي وب سايتهاي پرطرفدار چيزهايي شنيدهايم. درست است كه اين موارد مهم هستند، اما بياييد به اصل قضيه بپردازيم. هدف من اينست كه به شما كمك كنم تجارت خود را با تكيه بر استعدادهاي فطري خود و با تغييرات دروني آغاز كنيد.
تجربه 20 ساله من در زمينه هدايت كارآفرينان در تجارتهاي سنتي يا الكترونيكي و صحبت با آنان در رابطه با زندگي كاريشان، دستاوردهاي آنها، تجربه اين افراد از كارشان، درسهايي كه در اين راستا آموختهاند و عوامل موثر و غيرموثر در موفقيتشان حاكي از آنست كه همه كارآفرينان عليرغم متفاوت بودن روند كارآفرينيشان، تغييرات بزرگ و اساسي را از درون خود و با تغيير نحوه زندگيشان آغاز كردهاند.
ماهيت و حقيقت تغييرات دروني و اثر آنها قابل وصف نيست. مراجعان من ميگويند اين تغييرات مشهود نيستند، بلكه بسيار ظريف و حتي براي خود فرد غيرقابل رويت هستند. اين بدان معناست كه ما پيشرفتهاي كاري خود مانند افتتاح وب سايت، اتصال اولين كاربر به سايت و تغييرات اين چنين را ميبينيم اما تغييرات عميق و ناملموس را نميبينيم و فكر ميكنيم تمام اينها به يكباره و فقط براساس طرحهاي كاري روشن بينانه به وقوع پيوستهاند.
حال كه چنين است اين برعهده خود شماست كه چقدر راه را براي تغييرات دروني يا حرفهاي باز گذاريد. نكاتي كه در زير ذكر شدهاند بازگوكننده تجربه كارآفرينان موفق هستند كه اميدوارم با عمل به آنها شما هم بتوانيد تغييرات مثبتي در خود و كارتان ايجاد كنيد.
«خودتان باشيد»
كارآفرينان فكر ميكنند براي موفقيت در تجارت بايد صرف نظر از شخصيت و احساساتشان ظاهر مطمئن و باصلابتي به خود بگيرند. «قوي و بر خودت مسلط باش»، «اجازه نده كسي تو را ناتوان يا سردرگم ببيند». اينها توصيههايي است كه اكثر ما شنيدهايم يا حداقل من اينطور شنيدهام. طبق اين توصيه فرد بايد شخصيت دو گانهاي باشد. يعني صرف نظر از خصوصيات شخصيتياش بايد خود را در تجارت مطمئن و مقتدر جلوه دهد؛ به هر قيمتي كه تمام شود. حتي اگر در امري مطمئن نباشد و مرتكب اشتباه شود.
اين ديدگاه درست نيست. كارآفرين بايد صادقانه رفتار كند. درست همانگونه كه هست. اگر ميخواهيد دچار تنش نشويد بايد ظاهرسازي و هوچيگري نكنيد و هيچ چيز را مخفي نسازيد. خودتان باشيد تا ديگران از همان ابتدا بتوانند برداشت صحيحي از شما داشته باشند و با شما راحت باشند، چرا كه شما همان چيزي هستيد كه آنها ميبينيد و اعتماد آنها به شما بيسبب نخواهد بود.
از سوي ديگر صداقت و عدم ظاهرسازي اعتماد به نفس شما را بالا ميبرد كه خود بهترين راهنماي شماست.
«فروتني را بر جسارت مقدم بدانيد»
شايد اكثر كارآفرينان فكر كنند فروتني موجب ميشود ديگران آنها را ضعيف يا كمتر از آنچه هستند ببينند. اما اين ديدگاه كاملا اشتباه است. فروتني يكي از خصلتهاي آدمي و بخشي از انسانيت اوست كه منافاتي با موفقيت او در زمينههاي كارياش ندارد.
من سعادت همكاري با افراد فروتن بسياري را داشتهام و از آنها آموختهام كه فروتني و داشتن اعتماد به نفس با هم در تقابل نيستند و مادام كه انسان به تواناييهاي خود ايمان داشته باشد و خود را كمتر يا بيشتر از ديگران نپندارد، موفق ميشود.
«فرصت كمك به ديگران را ارج نهيد»
كارآفريناني كه براي مشاوره نزد من ميآيند عقيده دارند: تجارت و ايدههاي كاريشان صرف نظر از ايجاد رفاه براي آنها، با هدف خدمت به ديگران ايجاد شدهاند و ميگويند اين كاريست كه بايد انجام داد. واقعيت همين است. خدا به انسان استعداد و موهبتهاي بسيار عطا كرده است تا مفيد و ثمربخش واقع شود. بنابراين بايد به اين هدف جامعه عمل پوشاند. عده بسياري نيازمند خدمات و فعاليتهاي ما هستند. چنين توازني بين كار و زندگي تمام افراد حاكم است. هر يك از ما قادر به انجام كارهاي فوقالعادهاي هستيم، اما هيچ يك از ما وجودش يگانهتر از ديگري نيست. بنابراين كارآفريني كه خواستار تحولات دروني و يافتن روحيه كارآفريني است بايد به تمام ابعاد كارش نگاه عميقي داشته باشد.
«به جنبه تعاملي تجارت توجه كنيد»
تجارت تعاملي دو طرفه است كه همواره بين دو نفر يا دو سازمان صورت ميگيرد و در حالت دوم باز هم افراد هستند كه با هم تعامل دارند. استفاده از مهارتها و تخصصهاي فردي جهت تامين نيازهاي فرد ديگر اساس تجارت است و در كارآفريني نبايد از توجه به اين امر غفلت كرد.
«از تمايلات قلبي خود غافل نشويد»
پيش از آغاز تجارت ابتدا مولفههاي كار خود را به دقت مشخص كنيد. سپس ارزشها، محدوديتها و آنچه توانايي انجامش را نداريد مدنظر قرار دهيد. به منظور اثربخشي بيشتر، اين موارد را به صورت مكتوب درآوريد و با هر بار خواندن يك بار ديگر خود را بدان متعهد كنيد. براي عملي ساختن برنامه خود از متخصصان اين امر كمك بگيريد. اما هرگز از تمايلات قلبي و آنچه به شما انرژي دوبارهاي ميدهد غافل نشويد. تجارت خود را به همان گونهاي كه ميخواهيد آغاز كنيد تا براي كار انگيزه كافي داشته باشيد و نيازي نباشد مدام به خود روحيه دهيد.
«با آغوش باز پذيراي تغييرات باشيد»
كارآفرين بايد انعطافپذير باشد و بداند همواره امكان دارد طرح كارياش دستخوش تغييراتي شود. در واقع بايد اين حقيقت را پذيرفت كه تجارت و كل جهان پيوسته در حال تغيير هستند. كارآفرين هوشمند بايد از تغييرات پيرامون خود آگاه باشد و بكوشد خود را به بهترين نحو با اين تغييرات تطابق دهد و از آنها به نفع تجارتش استفاده كند.
«چالشها را مايه جنب و جوش تجارت بدانيد»
كارآفرينان ميگويند براي رويارويي با چالشها بايد همواره آماده بود و با استفاده از تدابير خلاقانه از آنها به نفع خود استفاده كرد. طرز تلقي كارآفرين از چالشهاي پيشرو و اقداماتي كه براي رويارويي با آنها در نظر ميگيرد موجب ميشود چالشها در نظر او «فرصت»، «نعمت» يا «مانع» و «معضل» جلوه كند.
نپذيرفتن چالشها تنها به اين دليل كه مخالف پيش بينيها و تصورات ما هستند موجب ميشود تجارت ما از پويايي يعني از رشد و تغيير باز ماند.
«اميد و انرژي را ميتوان در هر كجا يافت. شگفتيها كم نيستند».
اين جمله را هر روز به ياد آوريد و با آن به مصاف چالشها برويد. درك تغييراتي كه همواره پيرامون ما رخ ميدهند و پذيرفتن نفس تغيير و تحول در تجارت و در زندگيمان بزرگترين چالشي است كه ما را به جلو سوق ميدهد.