همه کسب و کار هاي در ابتدا با شکل گيري يک ايده و نظر هر چند کوچک شکل گرفته اند. زماني که شما کسب و کارخود را آغاز مي کنيد به مجموعه اي از ايده هاي براي بازاريابي، تبليغات، حل مشکلات، توسعه توليد و...نياز خواهيد داشت.تفاوت بين شکست و پيروزي از تفاوت بين عمق و قدرت ايده هاي مختلف سرچشمه مي گيرد. در ادامه با سه روش بسيار ساده براي قرار گرفتن ذهن شما در جريان توليد ايده هاي جديد در کسب و کار آشنا مي شويم.
1- ارتباطات گسترده و مداوم شما با ساير بنگاه ها و شرکت ها همکار مي تواند ايده هاي بسياري را شکل دهد. منابع آنلاين و آفلاين بسياري براي آشنايي با موقعيت کسب و کار سازمان هاي مختلف وجود دارد. سمينار ها، نمايشگاه ها، اتاق هاي چت، سايت هاي اينترنتي، انجمن هاي بحث و... از اين دسته هستند. به اشتراک گذاردن دانش، پرسيدن سوال ها و صحبت در مورد دانش ها و راه حل هاي جديد ذهن شما را تحريک خواهد کرد. مغز شما در صدد ترکيب و تحليل اين اطلاعات براي خلق ايده هاي مناسب جديدي برخواهد آمد.
2- اگر شما از قدرت کافي براي برقراري ارتباط برخوردار نيستيد. مطالعه مي تواند نسخه مناسبي براي تحريک ذهن شما براي دستيابي به ايده هاي جديد باشد. کتاب هاي علمي و آموزشي تجارت و کسب و کار، مجله ها و کتاب هاي الکترونيکي، سايت هاي اينترنتي و خبرنامه ها و مجلات الکترونيکي و روزنامه هاي مرتبط با کسب و کارتان را بخوانيد. مغز شما با جذب و مرتب کردن اطلاعات مختلف در ساختارهاي مناسب باعث شکل گيري ايده هاي جالبي خواهد شد.
3- يکي از بهترين راه ها که هميشه مي تواند به شما در يافتن راه حل هاي مناسب در برابر انتظارات جديد بازار و مشکلات مختلف کمک کند تضارب آرا و انديشه ها در جلسه هاي کاري با همکارانتان است. اين کار که در زبان انگليسي اصطلاحاً Brain Storming نام دارد روشي براي حل مسئله به صورت گروهي است. در اين روش گروهي از همکاران در يک سازمان موضوع واحدي را مشخص مي کنند و با تعيين فرصتي براي مطالعه و تحقيق درباره آن در يک روز معين دور هم مي نشينند و ايده ها و افکار خود را براي بحث و تبادل نظر به يکديگر منتقل مي کنند تا در نهايت يک ايده و راه حل مورد توافق خرد جمع حاصل و تصويب شود.
4- زمان های خاصی را برای جلسات گروهی اختصاص دهید و بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده اید افکار همکارانتان را با موضوعات مورد نظرخود درگیر کنید و از آنها بخواهید که به تبادل نظر با شما بپردازند. خیلی وقت ها از میان این جلسات ایده های جالبی بروز می کند.
5- همیشه دفترچه یادداشتی با خود به همراه داشته باشید و کوچکترین فکری که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید.
فراموش نکنید که شروع یک کسب وکار موفق و یا پیشرفت در یک کسب و کار با سابقه در برابر رقبا حاصل ایده های جدیدی است که می تواند باعث توجه مردم به شما و برتری شما نسبت به رقبا شود بنابراین به این مسئله اهمیت دهید و سعی کنید خلاقیت خود و نیروهایتان را در خلق ایده ها و افکار نو در کسب و کار تقویت نمایید.در هر حال هميشه براي يادداشت کردن ايده هاي کوچک و حتي به نظر بي اهميت يک دفترچه يادداشت به همراه داشته باشيد و کوچکترين نکات را بنويسيد. همه کسب و کارها براي حرکت رو به جلو در کنار رقيبان نيازمند ايده ها و روش هاي جديد براي توسعه و بهينه سازي هستند.