انواع مدل های تجارت الکترونیک


تاریخ ثبت : ۲۸-۰۸-۹۴    موضوع : اخبار    امتیاز: 0 از 5  ( مجموع آرا : 0)
بازدید : ۱۶۳۴

 

با توجه به گستره جغرافیایی موجود تلاش عرضه کنندگان کالا و خدمات ، معرفی کالای خود به خریداران بیشتر و در نتیجه فروش و سود بیشتر است که اینترنت، طراحی سایت وبه دنبال آن تجارت الکترونیک کمک شایانی در این زمینه کرده است .

اساس ارتباط مشتری و خریدار و همینطور وسعت معامله و تراکنش ، انواع مدل های تجارت الکترونیک به شرح زیر است :

انواع مدل های تجارت الکترونیک


تجارت الکترونیک در حال دگرگونی و متحول شدن است به گونه ای که معامله کالا و خرید و فروش رو در رو ومستقیم را عملا تحت شعاع قرار داده و کمتر کسی در صورت اطمینان از کیفیت کالا و خرید امن تن به خرید مستقیم ما یحتاج خود می دهد. در ساده ترین کلام تجارت الكترونیكی یعنی معامله و خرید و فروش كالا یا خدمات در بستر اینترنت.تلاش گروه طرح و پردازش  مبنا بر این است که انواع مدل های تجارت الکترونیک را با بیانی ساده ، شیوا و روا ن برای علاقه مندان آن بیان کند .امید است مفید واقع شود.

بر اساس ارتباط مشتری و خریدار و همینطور وسعت معامله و تراکنش ، انواع مدل های تجارت الکترونیک به شرح زیر است :

انواع مدل های تجارت الکترونیک

B 2 B

Business to Business

پرکاربردترین مدل تجاری که این روزها فراوان دیده میشود. در حقیقت این معامله بین دو شرکت و کمپانی بصورت عمده فروشی صورت می گیرد.معامله و ارتباط تجاری ای که در آن بنگاه ها ، شرکت ها و کمپانی ها در دو طرف این بازرگانی الکترونیکی قرار دارند ، خریدار و تامین کننده  کالا یا خدمات و نه فروشنده و مصرف کننده . بای اولین بار شرکت سیسکو قدم در این راه گذاشت.از نقاط ضعف این مدل میتوان به عدم وجود اعتماد و اطمینان اشاره کرد.

B 2 C

Business to Consumer

ارتباط تجاری الکترونیکی بین بنگاه ها ، شرکت ها و کمپانی ها با مصرف کننده.مانند شرکت هایی که با سایت های خود محصولات را معرفی کرده وقیمت و جزییات اجناس را به خریداران معرفی میکنند.

B 2 A

Business to Administration

تعاملات تجاری ما بین سازمان ها ، ارگان ها و نهاد های دولتی مثل پرداخت مالیات و عوارض یک نهاد دولتی به نهاد یا سازمان دولتی دیگر.همان B 2 G  است .

C 2 B

Consumer to Business

ارتباط بازرگانی الکترونیکی از سمت مشتری ، کسبه و مصرف کننده  با شرکت ها و کمپانی ها

B 2 G

Business to Government

مدلی از تجارت الکترونیک بین کمپانی و شرکت با یک نهاد و ارگان دولتی . B2G  یعنی تجارت با دولت که در حال حاضر در اول راه است.

C 2 C

Consumer  to Consumer

دو طرف معامله مستقیما مصرف کننده و مشتری است

G 2 G

Government to Government

کلیه تعاملات تجاری ما بین دولت ها  اعم از واردات و صادرات

G 2 C

Government to Consumer

تعامل تجاری دولت و سازمان های دولتی با مصرف کنندگان ومشتریان

C 2 G

Consumer to Government

یا هما ن مدل  C 2 A (Consumer to Administration)  به معنای تعامل تجاری بین مصرف کننده با دولت که در حال حاضر چنین مدلی رواج ندارد و زیاد استفاده نمیشود.

P 2 P

Peer to Peer

مدل تجاری نقطه به نقطه مدلی که در آن داد وستد و ارتباطات تجاری و مالی بین دو طرف فروشنده و خریدار بر اساس تکنولوژی wap یاهمان نکنولوژی ارتباط تلفن همراه با سرور برقرار می شود مانند جابجایی مستقیم پول از حسابی به حساب دیگر.

به دنبال رشد مدل های پر طرفداری مانند B2C  و B2A  ارگان ها و نهادهای دولتی  ارتباطات تجاری و تعاملات خود را با مردم افزایش خواهد داد .

نکته مهمی که قابل تامل است این است که این مدل ها کاملا متمایزو مستقل از هم نبوده گاهی ترکیب می شوند یا خیلی نزدیک بهم عمل میکنند و مرز مشخصی نمی توان قائل بود و شبیه به کسب و کار الکترونیک عمل میکنند.



کلمات کلیدی : تجارت الکترونیک

   پرینت مطلب





ثبت نظر